• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ansöka om Skuldsanering - frågor

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Resonerar lite så också. Arbetar praktiskt taget varenda övertid som finns tillgänglig. Utöver säljer jag min inarbetade arbetstidsförkortning år efter år.

Känns mer som det borde ge ett positivt intryck. Men handlar väl helt och hållet om perspektiv.

Läste om vissa andra här på forumet om hur de har fått behålla vissa tillägg, övertid och dylikt under skuldsaneringen. Men kanske handlar helt och hållet om vilken betalplan man får?
Jag hade själv väldigt mkt övertid åren innan sanering plus tog inte ut semestrar o fick ut i pengar ist för att få ihop ekonomin. Tog med i beräkningen av lön en viss övertid.
Det var ju inte hållbart i längden att jobba så, iaf om man som jag inte är så ung längre o börjar få div krämpor. Övertid går ju dessutom inte att planera. Man bestämmer ju inte helt själv hur mkt man ska jobba extra. Jag behöll det som vart lite extra utöver den beräknade lönen. Man ska ju ändå upp i en ansenlig summa för att ompröva saneringen plus att det också ska vara stadigvarande ökning, inte enstaka månader.
Tror faktiskt inte att de begär att någon ska jobba mer än heltid under saneringen. Att man gjort det innan för att få ihop ekonomin ses ju positivt så klart.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Tack för era svar så här långt

En fundering till. Är mer än gärna klar och ärlig med den eventuella handläggaren hos fogden när det blir aktuellt. Däremot undviker jag gärna att omfattningen inte visas för den jag har den privata skulden till (kalla det skam, feghet eller vad som).

I alla fall, får respektive borgenärer reda på samtliga skulder till respektive aktör?
 

Mummu

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
3 December 2021
Meddelanden
175
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Tack för era svar så här långt

En fundering till. Är mer än gärna klar och ärlig med den eventuella handläggaren hos fogden när det blir aktuellt. Däremot undviker jag gärna att omfattningen inte visas för den jag har den privata skulden till (kalla det skam, feghet eller vad som).

I alla fall, får respektive borgenärer reda på samtliga skulder till respektive aktör?
Är inte säker men det tror jag, de kommer att få troligtvis samma förslag till betalplan att godkänna, där allt ska vara med.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tack för era svar så här långt

En fundering till. Är mer än gärna klar och ärlig med den eventuella handläggaren hos fogden när det blir aktuellt. Däremot undviker jag gärna att omfattningen inte visas för den jag har den privata skulden till (kalla det skam, feghet eller vad som).

I alla fall, får respektive borgenärer reda på samtliga skulder till respektive aktör?
Ja alla som ingår får reda på belopp och allt till alla
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Sammanfattningsvis, om jag skulle bli nekad under ansökningsprocessen bör det inte ha några negativa konsekvenser för framtida möjligheter till nya samlingslån eller liknande förmodar jag?

Har läst runt lite i forumet och får intrycket att jag kommer bedömas kunna betala skulderna inom en överskådlig tid. Någon som har en fingervisning hur min situation kommer bemötas? Misstänker att min ålder, spelkonsumtion, inkomst kontra befintliga skulder kommer påverka min chans till beviljande negativt.

Hur exakt kan man lita på självtestet på fogdens hemsida när det kommer till att uppskatta ens beviljandegrad - Av kuriosa, någon som känner till diskrepansen?
 
Senast ändrad:

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Sammanfattningsvis, om jag skulle bli nekad under ansökningsprocessen bör det inte ha några negativa konsekvenser för framtida möjligheter till nya samlingslån eller liknande förmodar jag?

Har läst runt lite i forumet och får intrycket att jag kommer bedömas kunna betala skulderna inom en överskådlig tid. Någon som har en fingervisning hur min situation kommer bemötas? Misstänker att min ålder, spelkonsumtion, inkomst kontra befintliga skulder kommer påverka min chans till beviljande negativt.

Hur exakt kan man lita på självtestet på fogdens hemsida när det kommer till att uppskatta ens beviljandegrad - Av kuriosa, någon som känner till diskrepansen?
Kan säga att det testet på sidan är inget att lita på alls, testade lite förr och väldigt lätt att få att man har chans till sanering
 

laurentii

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 December 2020
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Hej! Jag ansökte om skuldsanering 5/4, fick inledande 9/8, men har ännu ej fått förslag till betalplan. Enligt kronofogdens hemsida ligger väntetiden tills besked på runt 7 månader, vilket ju innebär att mitt besked bör komma runt 5/11.. Men efter att ha läst runt på forumet är min slutsats att det det många gånger tar betydligt längre tid efter inledande än 3 månader.. Hur väl tycker ni väntetiden tills besked stämmer enligt er erfarenhet? Det får givetvis ta den tid den tar, och vid i synnerhet positivt besked är det ju värt all väntan i världen.. Men vore ändå skönt med lite tankar kring hur jag bör förhålla mig i min väntan..
 

Mummu

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
3 December 2021
Meddelanden
175
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
För mig tog det nästan 3 månader från inledande till förslag till betalplan. Nu väntar jag på beslut, har gått över 3 veckor. Vänran är så långt…..
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Kan säga att det testet på sidan är inget att lita på alls, testade lite förr och väldigt lätt att få att man har chans till sanering

Tvivlar på att jag kommer få sanering - inte helt hundra heller på att jag bör ta den vägen heller. Finns dem som förmodligen förtjänar det bättre. Hade jag bara levt på min grundlön så absolut. Men diverse tillägg, bonusar, övertid och sålda semesterdagar/atf har konsekvent drivit upp min lön från 370k om året till omkring 500k senaste 5 åren. Samtidigt ligger skulderna på ca 1miljon. Sammanlagd avbetalning är 20k/mån. Ungefär 70% av lånen är någorlunda vettig ränta. Resterande är allt mellan 15-30%.

Något som har gjort stor skillnad är mitt boende. Hyran är 2000kr/mån där el och uppvärmning ingår (120 kvadrat ). Utöver det har jag bara kostnader för mat, Telia och bensin/halvförsäkring. Ger mig uttryme för att amortera extra.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
1. Ja, det går alldeles utmärkt. Jag ansökte om skuldsanering och ingenting var hos kfm. Nej, du anger bara vilket inkasso skulden ligger hos och belopp. Använd bank-id och logga in och se aktuellt skuld.
2. Alla skulder ska inkluderas, även skulder till kompisar om sådana finns.
3. Ja, det stämmer.
4. Då anger du 550 tkr. Hur mycket varierar det år för år? Kan du för exempel tjäna 480 tkr 2022 och 550 tkr 2023?
Jag kapar tråden lite, om jag ska söka skuldsanering och har en privat skuld till min mamma. Då anger jag den tillsammans med de andra skulderna. Men måste hon göra något för att bekräfta skulden, och vad i så fall?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp